14 lutego 2019

Jak zachować się na wypadek awarii pożyczonego samochodu?

Home / Porady finansowe

Wyjazd wakacyjny staje się znacznie prostszy, gdy mamy do dyspozycji samochód, dzięki któremu będziemy w stanie swobodnie trafić w wybrane miejsce. Zapewnia nam to komfort, wygodę oraz bezpieczeństwo.
Jest to znacznie wygodniejsza opcja niż jazda autokarem, a także pozwala na większą mobilność niż lot samolotem. Samochód nadaje się idealnie
na podróże objazdowe, które zorganizujemy we własnym zakresie.

Wygoda ponad wszystko

Dlatego coraz większe zapotrzebowanie zgłaszane jest na samochody pożyczane – dla osób, które nie mają akurat swojego samochodu, a bardzo potrzebują wyjechać i odpocząć na pewien czas. Bardzo zyskała na tym m.in. wypożyczalnia aut Kaizen Rent. Mało osób zadaje sobie jednak kluczowe pytanie – co się stanie, gdy wynajęty samochód ulegnie awarii.
W jaki sposób poradzić sobie z tym uszkodzeniem, aby nie zawieść wypożyczalni, nie płacić kary i aby zwrócić samochód na miejsce
w odpowiednim czasie?

Co zrobić na wypadek awarii

Jest kilka kwestii, o których należy pamiętać: przede wszystkim należy poinformować m.in. firmę, od której wynajęliśmy samochód. Osoby
w biurze powinny być najlepiej zorientowane co zrobić w takiej sytuacji. Infolinia z reguły jest całodobowa, więc nie powinno stanowić większego problemu skontaktowanie się z właściwymi osobami. Ważna jest też umowa najmu, którą podpisywaliśmy przy okazji wypożyczania samochodu. Warto mieć także przy sobie egzemplarz takiej umowy.

Pozwoli nam to szybciej ustalić, kto jest w tej sytuacji winowajcą i jakie konsekwencje za tym idą oraz jak należy postępować w sytuacjach związanych z poszczególnymi typami uszkodzeń samochodu.
Postępowanie w takiej sytuacji ułatwia także posiadanie ubezpieczenia. Same firmy przygotowują się na to, jak i na możliwość zaoferowania samochodu zastępczego dla kierowcy oraz kontakt z serwisem naprawczym. Jest więc możliwość, że w przypadku nieoczekiwanego zdarzenia, że zostaniemy do takiego serwisu właśnie przekierowani. Również istnieje szansa, że przedstawiciele firmy przyjadą do nas
i podstawią nam odpowiedni samochód zastępczy. Jeżeli wolimy zająć się naprawą na własną rękę, musimy to skonsultować z wypożyczalnią samochodowym i to w ich gestii leży, czy pozwolą nam działać.

Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków

Jeżeli awaria wynikła z powodu nieszczęśliwego zbiegu okoliczności i wina nie leży po naszej strony, to firma wynajmująca pokrywa koszty.
Jeżeli jednak zawiniliśmy my, to należy liczyć się z tym, że będziemy wezwani do opłacenia kosztów naprawy. Do uszkodzeń z winy klienta należą najczęściej: spalenie sprzęgła, zatarcie silnika, uszkodzenie opon,
czy uszkodzenie elementów wewnątrz samochodu.

Warto więc zwrócić uwagę na to, w jakim stanie jest samochód przed wyjazdem. Jest to istotne, aby zrozumieć, czy jest ryzyko uszkodzenia
w przypadku wynajęcia takiego, a nie innego samochodu. Niewłaściwe rozeznanie w kwestii wynajmu może spowodować nie tylko, że będziemy zobligowani później do zapłaty w sytuacji, która wcale nie musiała
się wydarzyć, ale może mieć to także negatywny wpływ na nasze bezpieczeństwo, a także na nasz komfort podczas jazdy.